Flat Preloader Icon
انواع مختلف عایق سیم و کابل!
adminsana
11 خرداد 1402
83بازدید

انواع مختلف عایق سیم و کابل!

در ادامه به مبحث انواع مختلف عایق سیم و کابل میپردازیم. جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

مواد عایق سیم مسی

علاوه بر pvc که رایج ترین ماده عایق است.

اشکال مختلف مواد عایق عبارتند از:

پلی اتیلن (PE) ، پلی پروپیلن (PP) پلی اورتان (PUR)، پلی اتیلن کلر (CPE)، پلی اتیلن نایلون (PE) (PE) PE به دلیل خواص الکتریکی استثنایی آن به طور گسترده در کابل های کواکسیال و کم ظرفیت استفاده می شود.

این به طور گسترده در این کاربردها استفاده می شود زیرا ارزان است و ممکن است برای کاهش ثابت دی الکتریک به 1.50 فوم شود. این امر PE را به یک جایگزین رایج برای کابل هایی تبدیل می کند که نیاز به انتقال سریع دارند. عایق پلی پرویلن (PP) کاملاً شبیه PE است اما محدوده دمایی بیشتری از -30 درجه سانتیگراد تا +105 درجه سانتیگراد دارد.

بیشتر برای عایق های اولیه دیوار نازک استفاده می شود و می توان برای افزایش ویژگی های الکتریکی آن فوم کرد.

پلی اورتان (PUR) (PUR)حتی در دماهای پایین، PUR به دلیل دوام، انعطاف‌پذیری و عمر انعطاف‌پذیرش مشهور است.

علاوه بر این، درجه بندی مقاومت شیمیایی، آب و سایش استثنایی را ارائه می دهد. این ماده یک گزینه رایج برای کاربردهای نظامی نمک پاشی و دمای پایین است و در کاربردهای کابل کششی به خوبی عمل می کند.

PUR یک ماده قابل اشتعال است. می توان مواد را در برابر شعله مقاوم کرد، اما به قیمت دوام و جلا دادن سطح آن. با این حال، اشکال اولیه PUR، ویژگی های الکتریکی ضعیف آن است.

در نتیجه بیشتر برای ژاکت استفاده می شود تا عایق.

پلی اتیلن کلرینات (CPE)CPE مقاومت استثنایی در برابر گرما، روغن و عناصر دارد. CPE یک جایگزین مقرون به صرفه تر و سازگار با محیط زیست برای CSPE است.

این یک جایگزین برای عایق PVC به دلیل عملکرد قابل اعتماد آن در هنگام قرار گرفتن در معرض آتش است. CPE به طور گسترده در برنامه های کاربردی نیروگاه های صنعتی و خطوط برق و کنترل استفاده می شود.

انواع عایق سیم و موارد استفاده

عایق یکی از اجزای مهم هر سیم و کابل برق است. هر نوع عایق کاربردهای منحصر به فردی دارد. از مواد نارسانا ساخته شده و سیم را می پوشاند. همچنین به عنوان عایق الکتریکی شناخته می شود.

عایق پلاستیک پلی وینیل کلراید (PVC):

  PVC در برابر رطوبت، آتش و سایش مقاوم است و می تواند در شرایط مختلفی از جمله اسیدها، حلال ها و ازن مورد استفاده قرار گیرد. سیم های عایق پی وی سی علاوه بر نداشتن طعم و بو، غیر سمی هستند. این ماده می تواند در دمای 55- تا 105 درجه سانتی گراد مقاومت کند.

PVC نیمه صلب (SR): 

SR-PVC دارای کیفیت مقاومتی مشابه با عایق PVC است، اما این ماده زمانی برتر است که مقاومت سایشی بالا ضروری باشد.

 Plenum PVC: 

از پلی وینیل کلراید نیز برای ساخت Plenum PVC استفاده می‌شود که برای نصب در محیط‌های داخلی با گردش هوا، مانند کف‌ های بلند و سقف‌های افتاده، ایده‌ آل است.

پلی اتیلن (PE):

 پلی اتیلن ماده ای سفت و سخت است که برای انتقال سرعت بالا و ظرفیت کم مورد نیاز است. پلی اتیلن همچنین یک جایگزین محبوب برای عایق کابل کواکسیال است. با محدوده دمای عملیاتی 65- تا 80 درجه سانتی گراد، این ماده در برابر لحیم کاری، ترک خوردگی و حلال ها مقاوم است. عایق ساخته شده از XLPE (پلی اتیلن متقاطع) یکی از انواع محبوب عایق پلی اتیلن است.

پلی پروپیلن (PP):

PP خواص مشابهی با PE دارد، اما عمدتاً در کاربردهای داخلی استفاده می شود. محدوده دمایی این ماده عایق بین 30 درجه سانتی گراد تا 80- درجه سانتی گراد است.

پلی اتیلن (PUR):

PUR یک ماده انعطاف پذیر است که در درجه اول برای سیم های الکتریکی با دمای پایین و محیط دریایی استفاده می شود. مقاوم در برابر آب، مواد شیمیایی و سایش است و دمای عملیاتی آن از -60 درجه سانتیگراد تا 90 درجه سانتیگراد متغیر است.

عایق سیم pvc

در قسمت زیر به بررسی دو شکل عمده عایق سیم pvc می پردازیم.

لاستیک ساخته شده از پلیمرهای ترموپلاستیک (TPR):

TPR در برابر گرما و شرایط آب و هوایی سخت مقاوم است و زمانی ایده آل است که سرعت پردازش بالا لازم باشد. نئوپرن (Polychloroprene): نئوپرن یک ماده مقاوم در برابر سایش، روغن و حلال است.

این ماده عایق دوام کابل برق را افزایش می دهد.

لاستیک اتیلن پروپیلن (EPR):

EPR معمولاً برای کابل های ولتاژ بالا استفاده می شود زیرا در برابر بیشتر محرک ها مقاوم است و انعطاف پذیر است.

محدوده دمایی مجاز برای عایق کابل EPR 50- تا 160 درجه سانتیگراد است.

مونومر اتیلن پروپیلن دی ان (EPDM):

PDM در برابر شرایط آب و هوایی شدید، گرما و سایش مقاوم است و همچنین دی الکتریک و انعطاف پذیر است. محدوده دمای کارکرد آن 55- تا 50 درجه سانتی گراد است.

سیلیکون:

سیلیکون یک عایق لاستیک مصنوعی انعطاف پذیر است که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد. این یکی به ویژه در محیط های گرم مفید است زیرا می تواند تا دمای 180 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

فایبرگلاس:

فایبرگلاس در برابر مواد شیمیایی و رطوبت مقاوم است. این عایق شیشه ای دارای حداکثر دمای عملیاتی 482 درجه سانتیگراد است و اغلب در کوره ها، پردازش آلومینیوم و عملیات حرارتی استفاده می شود.

لاستیک استایرن بوتادین (SBR):

SBR دارای خواص مشابه با نئوپرن است، با این حال عمدتاً در کابل های Mil-C-55668 استفاده می شود.

عایق فلوروپلیمرها پرفلوئوروآلکوکسی (PFA):

PFA یک ماده عایق قوی است که می تواند دماهای 65- تا 250 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

پلی تترافلوئورواتیلن (PTFE):

PTFE یک ماده ترموپلاستیک است که در برابر حرارت، گریس، رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم است. این مورد دارای محدوده دمایی قابل قبولی از -70 درجه سانتیگراد تا 205 درجه سانتیگراد است.

پروپیلن اتیلن فلوئوردار (FEP):

FEP به دلیل مقاومت زیاد در برابر شعله و قابلیت انتقال داده برتر، اغلب در کابل‌های پلنوم و نظامی استفاده می‌شود.

پلی وینیلیدین فلوراید (PVDF):

PVDF که معمولاً به عنوان Kynar شناخته می شود، در برابر طیف گسترده ای از محرک ها از جمله آتش مقاوم است. همچنین انعطاف پذیر و سبک است و برای فضاهای داخلی با جریان هوا مناسب است.

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

شماره تماس صنایع روشنایی سنا : 09126541605
پست الکترونیکیroshanaeesana@gmail.com

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



خرید انواع محصولات روشنایی

جهت خرید انواع محصولات روشنایی با ما در ارتباط باشید

    مشاوره رایگان