Flat Preloader Icon
روشنایی خیابان و طراحی شهری
adminsana
25 مرداد 1402
34بازدید

روشنایی خیابان و طراحی شهری

روشنایی خیابان تیرها و اتصالات تأثیر عمده ای بر ظاهر طرح راه/طراحی شهری دارند و باید به عنوان بخشی از مفهوم کلی طراحی از مرحله اولیه برنامه ریزی شوند. به ویژه در شهرهای تاریخی قدیمی و مناطق حفاظت‌شده، توجه ویژه به کیفیت زیبایی‌شناختی طراحی و نصب روشنایی معابر و در عین حال برای جلوگیری از آلودگی نوری به‌ویژه در مناطق روستایی بسیار مهم است. ما در این مقاله به مبحث روشنایی خیابان و طراحی شهری میپردازیم. جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

چراغ های خیابانی شخصیت طراحی یک خیابان را افزایش می دهد.

اهمیت روشنایی خیابان

در هر منطقه ای روشنایی خیابان نقش مهمی در موارد زیر دارد:

  • کاهش خطرات حوادث شبانه؛
  • دلسرد کردن جرم؛
  • کمک در حفاظت از ساختمان ها/اموال؛
  • ایجاد محیط امن برای سکونت؛
  • وندالیسم دلسرد کننده؛

بهبود ظاهر و طراحی شهری منطقه به ویژه در تاریکی.

چیدمان چراغ ها در یک خیابان تجاری که شخصیت خیابان را توصیف می کند.

نکات مهمی که قبل از اجرا باید به خاطر بسپارید 

ترتیبات نورپردازی ممکن است برای شناسایی عملکرد جاده های مختلف و ایجاد جلوه طراحی شهری مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، از دو تیر چراغ برق در ورودی یک جاده می توان برای ایجاد جلوه دروازه به هر منطقه استفاده کرد. اندازه درختان و درختچه ها در زمان بلوغ و محل قرارگیری آنها در هر طرح چیدمانی باید در ارتباط با موقعیت تیرهای چراغ خیابان در نظر گرفته شود.

روشنایی کافی باید در تمام قسمت‌های منطقه/طرح‌بندی برای افزایش ایمنی و امنیت برای رانندگان، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده فراهم شود. نورپردازی همچنین برای روشن کردن گردن بطری‌ها، پیچ‌ها و ویژگی‌های آرام‌کننده ترافیک ضروری است تا کاربران جاده بتوانند موانع احتمالی و یکدیگر را در شب ببینند تا ترس از جرم و جنایت را کاهش دهند.

روشنایی خیابان باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از طرح اولیه دسترسی و جاده های سطح مشترک، راهروها، گذرگاه ها و در ارتباط با مکان و رشد پیش بینی شده درختان/بوته ها برنامه ریزی شود. خاص بودن نور عرضه شده حتما تأیید کند که در مکان هایی که عابران پیاده و دوچرخه سواران صدمه می بینند، از سایه ها استفاده نکنن.

مقطعی از خیابان شهری که چیدمان مبلمان خیابان و تیرهای چراغ را نشان می دهد

تیرهای روشنایی، براکت‌های نصب روی دیوار، باتری‌های خورشیدی و سایر اتصالات باید در برابر خرابکاری مقاوم باشند و در موقعیت‌هایی قرار گیرند که خطر آسیب توسط وسایل نقلیه را به حداقل برسانند. این قطب‌ها باید با دیگر مبلمان خیابان‌ها هم‌تراز باشند تا شهرنشینی را تقویت کنند و برای اطمینان از گذرگاه‌ها و سایر مناطق گردشی شفاف قرار گیرند.

ارتفاع تیرهای روشنایی

در طراحی نورپردازی در خیابان ها باید به نوع نورپردازی کارآمد در بافت خیابان توجه شود. اغلب اتفاق می‌افتد که نورپردازی در خیابان‌ها اساساً برای روشنایی بزرگراه مناسب است، اما کاملاً با شخصیت/محیط خیابان مطابقت ندارد. مسائل کلیدی در تامین روشنایی مقیاس، رنگ و درخشندگی است که در زیر توضیح داده شده است:

مقیاس:

همانطور که در بالا گفته شد، عمدتاً روشنایی خیابان در واقع برای مقاصد بزرگراه / جاده سریع السیر ارائه می شود. نتیجه این امر این است که اغلب در ارتفاعی نامناسب برای مقطع خیابان و خارج از مقیاس برای عابر پیاده/دوچرخه سواران قرار دارد. طراحی شهری باید در طراحی خیابان به منظور روشنایی خالص، مقیاس روشنایی نسبت به کاربران خیابان و پیام ها/سیگنال های ارسال شده به رانندگان توسط طراحی روشنایی مورد توجه قرار گیرد. درخشندگی برای بهبود طراحی شهری با ترکیبی از چراغ های خیابان و تیر چراغ های عابر پیاده

رنگ:

رنگ نور یکی دیگر از نکات مهم است. در مورد عابران پیاده مانند خیابان های کوچک، نور سفید به جای زرد یا نارنجی ترجیح داده می شود. نور سفید امکان قضاوت بهتر در مورد ویژگی ها/عناصر خیابان، از جمله حالات چهره کاربران خیابان را فراهم می کند، که می تواند یک جزء مهم در احیای نگرانی های امنیتی شخصی باشد.

روشنایی:

سطح قابل قبولی از روشنایی خیابان ها طبق دفتر استانداردهای هند 5 لوکس است، اگرچه توصیه می شود در مکان هایی که مردم جمع می شوند، به عنوان مثال ایستگاه های اتوبوس، فضاهای ملاقات (در مناطق روستایی)، 10 لوکس مناسب باشد. در ارائه طراحی شهری بهتر و منظره خیابانی فراگیر، جریان سطوح روشنایی بسیار مهم است، با تغییرات ناگهانی در سطح روشنایی برای انسان/افراد کم بینا بسیار مشکل ساز است. اثر سایه‌اندازی درختان/بوته‌ها نیز باید در تعیین گونه، مکان و مدیریت آن در نظر گرفته شود.

سایر ملاحظات روشنایی:

در برخی زمینه‌ها، نور می‌تواند با ویژگی‌های روشنایی فعال و غیرفعال (بازتابی) به حس واقعی مکان یک خیابان/جاده کمک کند که تفاوت بین سهم عملکردی و زیبایی شناختی به منظره خیابان را محو می‌کند. این ابتکارات اغلب حول پروژه های اجتماعی است و در مکان های مختلف گجرات، هند انجام می شود. نمونه بارز این رویکرد توسط دولت گجرات، هند به عنوان بخشی از پروژه بزرگراه و بلوار سبز خود نشان داده شده است که بر چشم انداز سبز، کیفیت خیابان/بزرگراه و مدیریت آن متمرکز شده است.

انواع چراغ های خیابانی 

به طور عمده شش نوع چراغ خیابانی موجود است که می تواند در مکان های مختلف در ارتباط با طراحی شهری منطقه و سایر عوامل روشنایی خیابان مورد استفاده قرار گیرد. انواع چراغ های خیابانی به شرح زیر است:

1. چراغ های خیابان متال هالید:

لامپ ها/لامپ های متال هالید عمدتا در چراغ های خیابان، چراغ های پارکینگ و چراغ های استادیوم استفاده می شود. رنگ آنها بسیار روشن است و باعث آلودگی نوری زیادی می شود. آنها نسبتاً کارآمد هستند. آنها نور بسیار سفیدی تولید می کنند و عملکرد/رندر رنگ خوبی دارند، به این معنی که اشیاء زیر این نورها رنگ واقعی خود را نشان می دهند.

2. چراغ های خیابانی سدیم فشار بالا (HPS):

لامپ سدیم فشار قوی (HPS) رایج ترین چراغ خیابانی است که در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شود. نور روشن توسط الکتریسیته از طریق مخلوط گازها تولید می کند که نور تولید می کند. خود لامپ بسیار ارجح است زیرا نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارد. این لامپ ها نسبتا کارآمد هستند. چند دقیقه زمان می برد تا کاملا روشن شوند و نوعی درخشش زرد و نارنجی درست میکند.

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

شماره تماس صنایع روشنایی سنا : 09126541605
پست الکترونیکیroshanaeesana@gmail.com

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپهای led در تهران

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



خرید انواع محصولات روشنایی

جهت خرید انواع محصولات روشنایی با ما در ارتباط باشید

    مشاوره رایگان