Flat Preloader Icon
چگونه منحنی توزیع نور را تفسیر کنیم؟
adminsana
27 مرداد 1402
324بازدید

چگونه منحنی توزیع نور را تفسیر کنیم؟

ما در این مقاله به مبحث چگونه منحنی توزیع نور را تفسیر کنیم میپردازیم. جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

چگونه منحنی توزیع نور را تفسیر کنیم؟

آیا وقتی این نمودار را دیدید، یک فلاش بک خود به خود به تست های ریاضی در فرم ششم داشتید؟ خوب، شما تنها نیستید زیرا منحنی های توزیع نور می تواند برای اکثر مردم یک سردرد باشد. خوشبختانه شما همیشه می توانید برای کمک به صنایع روشنایی سنا اعتماد کنید. در این مقاله سعی می کنیم این نمودارها را به صورت ساده توضیح دهیم.

بنابراین منحنی توزیع نور چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، منحنی توزیع نور نمایشی بصری از نور منتشر شده توسط یک لامپ است. این نمودار سعی می‌کند مفهومی سه‌بعدی (انتشار نور یک لامپ یا وسیله‌ای در یک فضا) را بر روی یک رسانه دو بعدی (یک ورق کاغذ یا صفحه کامپیوتر) منتقل کند.

تفسیر منحنی توزیع نور

در نگاه اول، منحنی توزیع نور ممکن است بسیار پیچیده به نظر برسد. اما ظواهر می تواند فریبنده باشد زیرا به محض درک اجزای مختلف خواندن آنها (نسبتا) ساده است.

توزیع متقارن نور

بیایید از وسط نمودار شروع کنیم. این موقعیت لامپ را مشخص می کند. معمولاً دو خط را خواهید دید که از مرکز تابش می کنند، یک خط ثابت و یک خط نقطه. این خطوط نشان دهنده توزیع و شدت نور از زوایای مختلف است.

خط ثابت نمای جلو (C0/180) را نشان می دهد، خط نقطه چین نمای جانبی (C90/270) را نشان می دهد. شکل هر دو خط معمولاً برای اکثر لامپ ها تقریباً یکسان است. در مثال زیر دو منحنی با هم همپوشانی دارند. می توانید دلیل آن را در نمودار سه بعدی ببینید. توزیع نور در نمای جلو و در نمای جانبی یکسان است. دو منحنی در سمت راست نمودار همپوشانی دارند، به همین دلیل است که خط نقطه چین نامرئی است.

توزیع نور نامتقارن

در مورد چراغ آویز کشیده با دو لامپ TL مجزا مانند مثال زیر، دو منحنی شکل متفاوتی خواهند داشت.

با مثال زیر این موضوع را توضیح خواهیم داد. اگر مستقیم به لامپ نگاه کنید، به این معنی که اگر خود را در امتداد محور 0-180 درجه قرار دهید، می توانید ببینید که پرتو رو به بالا کروی است (بالا سمت راست). با این حال، پرتو رو به پایین به دلیل بازتابنده داخلی به دو صفحه کروی تقسیم می شود. نور توسط بازتابنده در مرکز مسدود می شود.

اگر از کنار به لامپ نگاه کنید، به این معنی که اگر خود را در امتداد محور 90-270 درجه قرار دهید، می توانید یک صفحه کروی را به سمت بالا و پایین ببینید. این بدان معنی است که لامپ نور را به طور مساوی توزیع می کند. شکل کشیده چراغ به معنای صاف یا کشیده بودن منحنی نیست. توزیع نور از نقطه مرکزی لامپ اندازه گیری می شود.

PS: گاهی اوقات سه یا چهار خط قابل مشاهده است، به عنوان مثال در 0 درجه، 30 درجه، 60 درجه و 90 درجه. این به شما امکان می دهد جزئیات بیشتری را (در اطراف لامپ) نشان دهید. هر پرسپکتیو رنگ متفاوتی دارد تا به وضوح بین آنها تمایز قائل شود.

بالا و/یا کم نورتر

خطوط منحنی نشان می دهد که نور چگونه و کجا توزیع می شود . آیا منحنی کاملاً در زیر محور 90 درجه قرار دارد؟ سپس این یک downlighter است، نور فقط به پایین می تابد. در مورد یک نورافکن بالا/پایین مانند این لامپ، منحنی هم در بالا و هم در زیر محور 90 درجه قرار دارد.

مقادیر منحنی توزیع نور

علاوه بر این، می‌توانیم شدت نور را در گوشه‌های مختلفی که نور به آن تابش می‌کند، استنباط کنیم. این همیشه با شروع از نقطه مرکزی منبع نور اندازه گیری می شود.

نمونه های اضافی

برای اطمینان از اینکه شما واقعاً مفهوم را درک می کنید، چند مثال دیگر را در زیر مورد بحث قرار خواهیم داد.

DeltaLight Reo

در مورد DeltaLight Reo، دو منحنی نمای جلویی و جانبی با هم همپوشانی دارند. پرتو بدون توجه به جهتی که از کجا نگاه می کنید یکسان است. این نورافکن دارای یک پرتو معمولی رو به پایین است.

Flos Glo-Ball

Flos Glo-ball یک چراغ آویز کروی است که بالا و پایین روشن می شود. شما می توانید این را در نمودار ببینید، زیرا منحنی در بالا و پایین محور 90 درجه تابش می کند. در اینجا دوباره دو منحنی همپوشانی دارند. شکل Glo-Ball و توزیع نور کاملاً متقارن است.

دوئل روشنایی مدولار

Modular Lighting Duell منحنی توزیع نور نسبتاً جالبی دارد. اگر مستقیماً به این چراغ دیواری نگاه کنید، می‌توانید یک پرتو رو به بالا و پایین را تشخیص دهید که دارای یک فرورفتگی کوچک درست در بالا و پایین چراغ‌ها و سپس هواکش‌ها است. در منحنی این در خط قرمز یکپارچه منعکس شده است که تا حدودی به شکل فلش است.

خط قرمز نقطه چین نشان دهنده توزیع نور است که از کنار دیده می شود. پرتو کمی موج می زند و انعکاس خوبی روی دیوار می اندازد. منحنی های بالا و پایین همیشه یکسان هستند، به این معنی که چراغ دیواری Duell دارای توزیع نور یکسانی به سمت بالا و پایین است.

Flos Miss K

چراغ رومیزی Flos Miss K شکلی متقارن دارد و توزیع نور از هر زاویه یکسان به نظر می رسد. منحنی ها کاملاً همپوشانی دارند. پرتو به دو صفحه جداگانه به سمت بالا و پایین تقسیم می شود. شکاف رو به پایین به این دلیل است که منبع نور در بالای لامپ قرار دارد به این معنی که لامپ نمی تواند نور مستقیماً زیر آن تابش کند. از این رو تورفتگی در وسط است.

اسکارهای لوکس فلوس

چراغ آویز Flos Cicatrices de luxe واقعا یک مورد خاص است. گلدان های شیشه ای نور را به طرز خارق العاده ای پخش می کنند. همه این بازتاب ها با شکل ستاره در منحنی توزیع نور نشان داده می شوند.

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

شماره تماس صنایع روشنایی سنا : 09126541605
پست الکترونیکیroshanaeesana@gmail.com

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپهای led در تهران – سیم و کابل

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



خرید انواع محصولات روشنایی

جهت خرید انواع محصولات روشنایی با ما در ارتباط باشید

    مشاوره رایگان