Flat Preloader Icon
انواع دیودهای ساطع کننده نور
adminsana
29 شهریور 1402
27بازدید

انواع دیودهای ساطع کننده نور

ما در این مقاله به مبحث انواع دیودهای ساطع کننده نور می پردازیم. جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی، چراغ خیابانی ژوپیتر، چراغ خیابانی راکتی، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور، ریسه های تزئینی، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

انواع مختلفی از دیودهای ساطع کننده نور وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

  • آرسنید گالیم (GaAs) – مادون قرمز
  • فسفید آرسنید گالیم (GaAsP) – قرمز تا مادون قرمز، نارنجی
  • آلومینیوم گالیم آرسنید فسفید (AlGaAsP) – قرمز با روشنایی بالا، نارنجی-قرمز، نارنجی و زرد
  • فسفید گالیم (GaP) – قرمز، زرد و سبز
  • آلومینیوم گالیوم فسفید (AlGaP) – سبز
  • نیترید گالیوم (GaN) – سبز، سبز زمردی
  • گالیم ایندیم نیترید (GaInN) – نزدیک به ماوراء بنفش، سبز مایل به آبی و آبی
  • کاربید سیلیکون (SiC) – آبی به عنوان یک بستر
  • سلنید روی (ZnSe) – آبی
  • آلومینیوم گالیم نیترید (AlGaN) – ماوراء بنفش

اصل کار LED

اصل کار دیود ساطع کننده نور بر اساس تئوری کوانتومی است. نظریه کوانتومی می گوید که وقتی الکترون از سطح انرژی بالاتر به سطح انرژی پایین تر پایین می آید، انرژی از فوتون ساطع میشود. انرژی فوتون برابر با شکاف انرژی بین این دو سطح انرژی است. اگر دیود پیوند PN در بایاس رو به جلو باشد، جریان از دیود عبور می کند.

اصل کار LED

جریان جریان در نیمه هادی ها ناشی از جریان سوراخ ها در خلاف جهت جریان و جریان الکترون ها در جهت جریان است. از این رو به دلیل جریان این حامل های بار، نوترکیبی وجود خواهد داشت.

بازترکیب نشان می‌دهد که الکترون‌های نوار رسانایی به سمت باند ظرفیت می‌پرند. هنگامی که الکترون ها از یک باند به باند دیگر می پرند، الکترون ها انرژی الکترومغناطیسی را به شکل فوتون ساطع می کنند و انرژی فوتون برابر با شکاف انرژی ممنوع است.

ال ای دی های سفید

ساخت ال ای دی ها با دو تکنیک قابل انجام است. در روش اول، تراشه های LED مانند قرمز، سبز و آبی در یک بسته مشابه ادغام می شوند تا نور سفید تولید کنند. در حالی که در تکنیک دوم از فسفرسانس استفاده می شود. فلورسانس درون فسفر را می توان در اپوکسی اطراف خلاصه کرد سپس LED از طریق انرژی طول موج کوتاه با استفاده از دستگاه LED InGaN فعال می شود.

نورهای رنگی مختلف مانند نورهای آبی، سبز و قرمز در مقادیر قابل تغییر ترکیب می شوند تا حس رنگ متفاوتی ایجاد کنند که به عنوان رنگ های افزودنی اولیه شناخته می شود. این سه شدت نور به طور مساوی برای تولید نور سفید اضافه می شوند.

اما برای دستیابی به این ترکیب از طریق ترکیبی از LED های سبز، آبی و قرمز که نیاز به طراحی پیچیده الکترواپتیکی برای کنترل ترکیب و انتشار رنگ های مختلف دارند. علاوه بر این، این رویکرد می تواند به دلیل تغییرات در رنگ LED پیچیده باشد.

خط تولید LED سفید عمدتا به یک تراشه LED با استفاده از پوشش فسفر بستگی دارد. همین اصل در مورد لامپ های فلورسنت نیز اعمال می شود. انتشار اشعه ماوراء بنفش از یک تخلیه الکتریکی در لوله باعث می شود که فسفر سفید چشمک بزند.

اثربخشی نورانی

کارایی نوری LED ها را می توان به صورت شار نوری تولید شده بر حسب lm برای هر واحد تعریف کرد و توان الکتریکی را می توان در عرض W استفاده کرد. ترتیب کارایی داخلی رتبه بندی شده LED رنگ آبی 75 lm/W است. ال ای دی های کهربایی 500 لیتر بر وات و ال ای دی های قرمز 155 لیتر بر وات دارند. به دلیل جذب مجدد داخلی، تلفات را می توان در نظر گرفت. ترتیب کارایی نوری بین 20 تا 25 lm/W برای LED های سبز و کهربایی متغیر است. این تعریف کارایی به عنوان اثربخشی خارجی نیز شناخته می شود و مشابه تعریف کارایی است که معمولاً برای انواع دیگر منابع نور مانند LED چند رنگ استفاده می شود.

دیود ساطع نور چند رنگ

یک دیود ساطع کننده نور که پس از اتصال در بایاس رو به جلو یک رنگ تولید می کند و پس از اتصال در بایاس معکوس یک رنگ تولید می کند به عنوان LED چند رنگ شناخته می شود.

در واقع این ال ای دی ها شامل دو اتصال PN می باشند و اتصال آن می تواند موازی با آند یکی که به کاتد دیگری متصل است انجام شود.

ال‌ای‌دی‌های چند رنگ معمولاً هنگامی که در یک جهت بایاس می‌شوند قرمز و هنگامی که در جهت دیگر بایاس می‌شوند سبز هستند. اگر این LED در بین دو قطبی خیلی سریع روشن شود، این LED رنگ سومی را تولید می کند. یک LED سبز یا قرمز پس از تغییر سریع به سمت عقب و جلو در میان قطب های بایاس، یک نور رنگ زرد تولید می کند.

تفاوت بین دیود و LED چیست؟

تفاوت اصلی بین دیود و LED شامل موارد زیر است.

دیود رهبری
دستگاه نیمه هادی مانند دیود به سادگی در یک جهت هدایت می کند. LED یکی از انواع دیود است که برای تولید نور استفاده می شود.
طراحی دیود را می توان با یک ماده نیمه هادی انجام داد و جریان الکترون ها در این ماده می تواند انرژی آنها را شکل گرما بدهد. LED با فسفید گالیم و آرسنید گالیم طراحی شده است که الکترون های آن می توانند در حین انتقال انرژی نور تولید کنند.

 

دیود AC را به DC تغییر می دهد LED ولتاژ را به نور تغییر می دهد
ولتاژ شکست معکوس بالایی دارد ولتاژ شکست معکوس پایینی دارد.
ولتاژ حالت دیود برای سیلیکون 0.7 ولت است در حالی که برای ژرمانیوم 0.3 ولت است. ولتاژ روشن ال ای دی تقریباً بین 1.2 تا 2.0 ولت است.
دیود در یکسو کننده های ولتاژ، مدارهای گیره و گیره، ضرب کننده ولتاژ استفاده می شود.

 

 

از کاربردهای LED می توان به علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ های جلو خودرو، در تجهیزات پزشکی، فلاش دوربین و غیره اشاره کرد.

IV ویژگی های LED

انواع مختلفی از دیودهای ساطع کننده نور در بازار موجود است و ویژگی های LED متفاوتی دارد که شامل نور رنگ یا تابش طول موج، شدت نور می شود. ویژگی مهم LED رنگ است. در استفاده اولیه از LED، تنها رنگ قرمز وجود دارد. با افزایش استفاده از ال ای دی به کمک فرآیند نیمه هادی و انجام تحقیقات بر روی فلزات جدید ال ای دی، رنگ های مختلف شکل گرفت.

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

شماره تماس صنایع روشنایی سنا : 09126541605
پست الکترونیکیroshanaeesana@gmail.com

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپهای led در تهران – چراغ خیابانی تنیسی

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



خرید انواع محصولات روشنایی

جهت خرید انواع محصولات روشنایی با ما در ارتباط باشید

    مشاوره رایگان