Flat Preloader Icon
چراغ های روشنایی معابر و کاربرد آن
adminsana
25 اردیبهشت 1403
50بازدید

چراغ های روشنایی معابر و کاربرد آن

ما در این مقاله به مبحث چراغ های روشنایی معابر و کاربرد آن می پردازیم. جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی، چراغ خیابانی ژوپیتر، چراغ خیابانی راکتی، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور، ریسه های تزئینی، سیم‌ افشان و نایلون و کابل های مفتولی و کابل های افشان و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

چراغ های روشنایی معابر

فراهم کردن روشنایی خیابان‌ها و معابر عمومی یکی از مصرف های مهم انرژی برق به شمار میرود.

با تحت نظر گرفتن این نکته که استفاده این چراغ‌ها در ساعت‌های نخستین شب شروع می‌شود، بهینه سازی آن به علاوه بهتر شدن کیفیت روشنایی معابر، در پایین آوردن قله بار تاثیر گذار است.

مطالعات نشان داده است رانندگی در ساعت هایی که نور خورشید کم است خیلی حادثه آفرین تر از ساعت های روز می‌باشد.

فقط ۲۵ درصد از سفرها در ساعت های شب اجرا می‌شود، با این وجود ۴۰ درصد از تصادف ها منجر به مرگ و جراحت در این وقت صورت می‌گیرد.

فراهم شدن روشنایی خوشایند خیابان‌ها و جاده ها موجب افزایش قدرت دید و آرامش دیداری رانندگان، موتورسواران و عابره های پیاده میشود؛ که این کار افت زیادی از تصادف‌های رانندگی در زمان تاریکی هوا را به دنبال دارد.

افت جرم و جنایت از سایر مزیت های روشنایی مساعد خیابان‌ها می‌باشد.

همینطور سبب میشود عابران پیاده با راحتی خیال بیشتری در ساعت های تاریکی هوا به رفت و آمد در خیابان‌ها بپردازند.

بیشتر شدن ساعت هایی که بازارهای محلی می‌توانند به کارهای تجاری خود و یا گردشگران به گشت و گذار بپردازند و … همه موجب می‌شود ساعت های کارکرد یک شهر بیشتر شود و یک شهر پویا و زنده تر باشد.

حالا با دانستن مزیت هایی که روشنایی خوشایند خیابان‌ها برای شهرها دارند باید بدانیم چطور می‌توان با برگزیدن لوازم های روشنایی مساعد به این مهم دست یافت.

بیشتر بخوانید: کاربرد روشنایی برج نوری

عامل های تاثیرگذار در انتخاب لوازم های روشنایی خیابان‌ها

در امتداد بهینه سازی سیستم‌های روشنایی معابر، اول نیاز است مشکل ها و کمبودهای موجود را شناسایی کرد و بعد در صدد برطرف کردن آنها اقدامات کافی را انجام داد.

برای نصب و راه اندازی کالا های روشنایی خیابان‌ و دست یابی به برترین انتخاب باید گزینه‌های موجود را از سه دید متفاوت مطالعه نمود:

 در این نوشته از روشنایی سنا، موضوع روشنایی خیابان‌ها و معابر مطالعه می‌‌شود و در مطلب بعدی دیدگاه‌های اقتصادی و معماری این مسئله مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

۱- پارامترهای فتومتریک

از دیدگاه روشنایی سنا، روشنایی یک سیستم خوب بایستی شرایطی چون کافی بودن مقدار نور رسیده به سطح خیابان، یکدست بودن پخش نور در سطح خیابان و هم عدم خیرگی چشم رانندگان به واسطه منبع های نوری را تخمین نماید.

برای رسیدن به مساعد ترین انتخاب، شرکت تولید کننده محصول های روشنایی بایستی مواردی شامل منحنی‌های پراکنده کردن نور قطبی، چگونگی پخش شدت روشنایی در سطح های قائم و افقی، منحنی‌های ایزولوکس و ایزوکاندلا، را در دسترس تهیه کنندگان قرار دهد.

همینطور یکی از مورد هایی که خیلی دارای اهمیت است، اطلاع داشتن این نکته است که برعکس دیگر طرح‌های روشنایی که در آن‌ها فعالیت اصلی روشنایی، روشن کردن شئ های هدف است، در روشن کردن معابر فعالیت سیستم روشنایی، روشن کردن پس زمینه شئ ها هدف است.

چشم رانندگان توسط اختلاف درخشندگی پس زمینه (خیابان) با اشیا هدف (عابر پیاده) می‌تواند اشیا هدف را شناسایی کند.

با این شرایط چند نمونه از مشکل های فتومتریک چراغ‌ها ذکر می‌‌شود:

بیشتر بخوانید: کاربردها روشنایی خیابان

۱-کم بودن بهره نوری چراغ‌ها

استفاده نوری عبارت است از نسبت شار نوری ایجاد شده بر اساس “لومن” به توان مصرفی لامپ بر اساس “وات”. واحد استفده نوری “لومن بر وات” می‌باشد.

در خیلی از چراغ‌ها میزان زیادی از انرژی الکتریکی پیش از اینکه به شکل نور از منبع نوری خارج شود به شکل گرما تلف میشود.

در خیلی از منبع های قدیمی مثل بخار سدیم برخی بهره وری نوری به ۶۰% می‌رسد؛ که این عدد یعنی حدود ۴۰% از انرژی الکتریکی تلف میشود.

البته این در شرایطی است که چراغ نو و پاکیزه باشد، چون که عامل هایی مانند کثیفی و فرسودگی در کم کردن بهره وری نوری خیلی موثر است.

بیشتر بخوانید: ویژگی نورافکن های LED

۲-یکنواخت نبودن

نیاز است پخش روشنایی در سطح معابر تا حد امکان یکدست باشد، یعنی نسبت میزان بیشینه شدت روشنایی به اندازه کمیته آن بالا نباشد.

عدم یکدستی یکی از مشکل های سیستم‌های روشنایی عابرهای عمومی می‌باشد و دلیل آن به شکل معمول عدم دسترسی طراح به منحنی پراکنده کردن چراغ‌ها و هم نامساعد بودن طریقه پخش نور چراغ‌های کاربرده شده در طرح می‌باشند.

البته روشنایی سنا ذکر میکند که رسیدن به یکدستی کامل و صد در صدی کاری است که در عمل به علت های فنی و یا اقتصادی ممکن نیست، از این وس استانداردهایی برای یکدستی وضع شده است که رعایت آن‌ها برای دست یابی به یکدستی مناسب ضروری است.

۳-توزیع نامناسب نور به واسطه چراغ‌ها

چطور پخش نور چراغ‌ خیابانی به واسطه استانداردهای روشنایی معین سازی شده است.

معمولا این چراغ‌ها باید نور را در طول خیابان پخش کنند تا با مقدار پایینتری چراغ بتواند طول زیادی از خیابان ها را روشن کند، اما بیشتر چراغ‎ ها پخش بزرگ نور را در زیر چراغ متمرکز می نمایند و این خود مشکل هایی مانند روشن کردن بیش از حد بخش پشت چراغ‌ها را به دنبال دارد.

4-پارامتر الکتریکی

همانگونه که قبل از این گفته شد سیستم‌های روشنایی مقدار قابل توجهی از بهره انرژی الکتریکی را به خود مختص کرده اند.

با توجه به این نکات که سیستم روشن کردن معابر از مقدار خیلی بالایی چراغ های خیابانی شکل گرفته می‌شود، مساعد است خصوصیت های یک چراغ خیابانی از نظر چگونگی استفاده از انرژی الکتریکی مورد بازدید قرار گیرد.

مشخصه هایی مانند ولتاژ، جریان و توان بهره تجهیزات و ….. مورد هایی هستند که به واسطه استاندارد‌ های مربوط به مسئله های روشنایی فنی گفته می‌شوند.

تولید کنندگان بید با توجه به مقدار های بیان شده در استانداردها به طراحی کردن بخش های الکتریکی چراغ خیابانی اقدام کنند.

ولی یکی از مورد هایی که معمولا نادیده گرفته می‌شود بحث ضریب توان است.

کم بودن ضریب توان منجر می‌شود که سیستم روشنایی میزان زیادی بار راکتیو از شبکه بگیرد.

بیشتر بخوانید: سرچراغی و کاربردهای 

برای خرید و اطلاع از قیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم‌ افشان و نایلون و کابل و لامپ های led ، کابل های مفتولی ، کابل های افشان در تهران

جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم‌ افشان و نایلون و کابل های مفتولی و کابل های افشان و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

شماره تماس صنایع روشنایی سنا : 09126541605
پست الکترونیکیroshanaeesana@gmail.com
واتساپ: 09126541605

  • چراغ خیابانی تنیسی

  • خرید چراغ خیابانی ژوپیتر

  • خرید چراغ خیابانی تنیسی

  • چراغ خیابانی راکتی

  • چراغ خیابانی ماژولا

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



خرید انواع محصولات روشنایی

جهت خرید انواع محصولات روشنایی با ما در ارتباط باشید

    مشاوره رایگان