Flat Preloader Icon
سیم نایلون و علت استفاده از آن
adminsana
26 اردیبهشت 1403
43بازدید

سیم نایلون و علت استفاده از آن

ما در این مقاله به مبحث سیم نایلون و علت استفاده از آن می پردازیم. جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی، چراغ خیابانی ژوپیتر، چراغ خیابانی راکتی، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور، ریسه های تزئینی، سیم‌ افشان و نایلون و کابل های مفتولی و کابل های افشان و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

سیم نایلون و علت استفاده از آن

قبل از تعریف سیم نایلون نیاز است مقدماتی در رابطه با سیم و کابل داده شود.

از جایی که از سیم ها و کابل ها بسیار در صنایع گوناگون و زمینه هایی مانند حمل و نقل، ارتباطات و اتصالات الکترونیکی و الکتریکی استفاده می شود این سیم ها برخی اوقات در مجموعه هایی زیر فشار یا کشش قرار می گیرند و این موضوع سبب ایجاد فشار مضاعف و وارد آمدن صدمه به آن ها می شود.

در بعضی موارد هم کابل و سیم مکانیکی مورد بهره، در برخورد با مواد ساینده بالقوه میباشند و از این طریق صدمه می بینند و با مرور زمان دچار ساییدگی بسیار و پارگی خواهند شد لذا برای پیشگیری از این اتفاق و کمک به ماندگاری بیشتر سیم های مورد بهره در صنعت های مختلف در طولانی مدت، سازندگان سیم و کابل های مکانیکی دست به عمل شدند.

بهره از پوشش نایلونی برای در برگرفتن سیم موجب شد که خیلی از مشکل ها در این باره رفع شود در حقیقت سیم نایلون سیمی میباشد که به واسطه پوشش یا غلاف نایلونی پوشیده شده و این پوشش نایلونی در مقابل حرارت نرم و در مقابل سرما سخت می شود.

این خصوصیت به حفاظت از کابل ها و سیم های مکانیکی و دیگر بخش های فلزی در مقابل تماس های مضر فلز با فلز کمک می نماید.

همینطور می تواند از خود کابل هم در برابر صدمه های سخت محیط محافظت نماید.

در حقیقت پوشش نایلونی به علت داشتن عمر خیلی بالا، در طولانی شدن عمر کابل هم موثر میباشد و همین آن را به یکی از محبوب ترین ماده های پوشش مکانیکی تبدیل کرده است.

از جهتی دیگر نایلون به طور باور نکردنی در مقابل سایش مقاوم میباشد و امکان این را دارد که در چرخه های بسیاری که تحت کشش یا فشار میباشد، دست نخورده باقی بماند که این خصوصیت منحصر به فرد موجب دو چیز می گردد:

بیشتر بخوانید: سیم نایلون

  • بالا رفتن دوام کابل و سیم
  • حفاظت از سیم در مقابل متغیرهای لطمه رساننده

خصوصیت های سیم نایلون

همانگونه که در تعریف سیم نایلون ذکر شد این سیم از پوششی نایلونی ایجاد شده است ولی ویژگی های این سیم چیست که موجب شده استفاده های بسیاری داشته باشد؟

سیم نایلونی مزیت های متنوعی دارد. در اینجا چند مورد از مهم ترین آن ها ذکر می شود:

  • با دوام در مقابل سایش

بدون پوشش، کابل های مکانیکی امکان دارد در دسترس ساییدگی فلز روی فلز قرار گیرند. در نهایت، اعمال فشار و کشش می تواند موجب صدمه به کابل در چرخه های مکرر شود.

نایلون با ایجاد یک لایه سطحی حفاظتی، رشته های سیم یا کابل را از برخورد مستقیم با دیگر بخش های دستگاه یا مجموعه حفظ می نماید. که این حفاظت با توجه به ساختار نایلون، فوری و پایدار میباشد.

  • حفاظت عالی

پی وی سی، تفلون و دیگر پلاستیک‌ها در صورت قرار گرفتن در مقابل حرکت های مکانیکی ساینده، دوچرخه‌ سواری پیاپی و قرقره ‌ها یا محیط ‌های سخت می ‌توانند به سرعت لایه لایه گردند.

ولی سیم نایلون به شکلی طراحی شده است که در موقعیت های سخت مشابه، استرس ها و فشارهای خیلی بیشتری را تحمل می کند و عمر مجموعه کابل یا سیم و همینطور دیگر بخش های گران بهایی که کل محصول را تشکیل می دهند بالا میبرد.

بیشتر بخوانید: کابل های افشان در تهران

  • حفاظت در مقابل اشعه ماوراء بنفش

ماوراء بنفش می تواند موجب افت استحکام، تغییر رنگ و صدمه به کابل ها و پوشش های کابل شود با این وجود نایلون، دارای مهارکننده ‌های اشعه یووی میباشد که قابلیت بهره از آن را، در محیط ‌های باز ایجاد می کند و در عین حال موجب افت صدمات حاصل از ماوراء بنفش می شود.

  • مدت عمر

نایلون، عمر سیم را به شکل قابل توجهی بالا میبرد که این میزان عموما 2 تا 3 برابر طول عمر استاندارد میباشد.

  • رنگ‌ آمیزی

از سایر امکانات و خصوصیت های نایلون در این میباشد که می توان آن را به هدف زیبایی یا شناسایی و تشخیص، به رنگ های گوناگون در آورد به طور مثال طنابی که از سیم نایلونی ایجاد می شود برای کمک به شناسایی در سطح های مونتاژ استفاده می شود.

از سایر خصوصیت های نایلون می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تنوع درخشانی 

نایلون این امکانات را دارد که خیلی براق، نیمه براق یا مات باشد.

  • خیلی منعطف

مقدار کشش و انعطاف پذیری سیم نایلون خیلی بالا میباشد.

  • مقاومت زیاد

در مقابل حشره ها، قارچ ها، حیوانات و همینطور کپک، پوسیدگی و خیلی از ماده های شیمیایی مقاوم میباشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل های مفتولی

  • ایمنی

نمیسوزد و فقط ذوب می شود.

نکته های ایمنی موقع استفاده از سیم نایلونی

برای متصل کردن دو سیم، معمولاً بایستی آن ها را جدا نمایید و این جداسازی شامل حذف عایق میباشد. از جهتی تمام سیم ها حاوی یک هادی مثل مس میباشند که برق را از خود عبور می دهد لذا حتی اگر بدانیم که سیم های نایلونی از حفاظت کافی مواجه اند باز هم باید بعضی از نکته های ایمنی را در هنگام کار با آن ها مانند دیگر سیم ها رعایت نماییم:

  • از سیم کش استفاده نمایید.

نایلون ها از دوام بالایی مواجه هستند و به سادگی  نمی توان آن ها را از سیم جدا نمود. لذا برای قطع نمودن آن بایستی از سیم کش ها استفاده شود.

بعضی از اشخاض برای کندن عایق نایلونی روی سیم از چاقو استفاده می نمایند که این امر ایمنی کار شما را افت می دهد و همینطور نمی تواند به خوبی نایلون را قطع نماید در قیقت سیم‌کش‌کننده ‌ها حاوی تیغه ‌ای میباشند که تنها به اندازه کافی پایین می ‌آید تا نایلون را بدون بریدن سیم جدا نمایذ.

  • انگشت های خود را از تیغه دور نگه دارید.

انگشت های خود را از تیغه سیم کش دور نگه دارید چون که تمام سیم‌کش ‌ها یک تیغه مشابه یک جفت قیچی دارند. بایستی سیم کش را روی سیم نایلون قرار داد که با فشردن دسته، تیغه بسته می شود بعد با کشیدن تیغه های بسته به عقب، عایق سیم از بین می رود که در این شیوه خطر صدمه در زمان استفاده از سیم کش ها اندک میباشد.

بیشتر بخوانید: ریسه های تزئینی

برای خرید و اطلاع از قیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم‌ افشان و نایلون و کابل و لامپ های led ، کابل های مفتولی ، کابل های افشان در تهران

جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم‌ افشان و نایلون و کابل های مفتولی و کابل های افشان و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

شماره تماس صنایع روشنایی سنا : 09126541605
پست الکترونیکیroshanaeesana@gmail.com
واتساپ: 09126541605

  • چراغ های خیابانی راکتی

  • خرید چراغ خیابانی

  • چراغ خیابانی تنیسی

  • چراغ خیابانی تنیسی 50 وات

  • چراغ خیابانی ماژولا

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



خرید انواع محصولات روشنایی

جهت خرید انواع محصولات روشنایی با ما در ارتباط باشید

    مشاوره رایگان